دو شنبه 5 / 10 / 1391برچسب:, :: 1:35 ::  نويسنده : ahmad & saman

ساختار PLC مشابه ساختار رایانه است. شامل:

الف- پردازنده- قسمت پردازنده دارای ارتباطاتی با قسمت‌های مختلف داخل و خارج خود می‌باشد.

ب- حافظهٔ نیمه‌هادی

ج- ماژل‌های I/O

د- منبع تغذيه

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


یک شنبه 21 / 6 / 1391برچسب:, :: 12:24 ::  نويسنده : ahmad & saman

یک سیستم PLC ، لینکی مخابراتی است میان دو نقطه ،که از شبکه الکتریکی(در رده های مختلف انتقال ، فوق توزیع و توزیع )، بعنوان بستر تبادل داده بهره می برد.این سیستم بخشی از شبکه مخابراتی مورد استفاده برای ارسال انواع گوناگون اطلاعات مرتبط با عملکرد سیستم الکتریکی می باشد.


زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 862 کیلو بایت
تعداد صفحات: 17 صفحه



شنبه 11 / 6 / 1391برچسب:, :: 16:28 ::  نويسنده : ahmad & saman

این برنامه از سری برنامه های کنترل و مدیریت مصرف برق می باشد که برای بخش صنعتی طراحی شده است. محیط نرم افزار اکسل بوده تا همه کاربران با کمترین دانش رایانه ای قادر به کار با آن باشند.

 

 

همچنین محلهایی که می تواند توسط کاربر پر شود قابل دسترس بوده وبقیه محلها غیر قابل دسترس هستند بطوریکه با قرار دادن اطلاعات درمحل های مورد نظر خروجی نرم افزار سریعا داده می شود

در صفحه دوم نمودارهایی وجود دارد که میزان کاهش مصرف حاصل از بهینه سازی در مصرف کننده های مختلف را نمایش می دهد

در این نرم افزار ابتدا این اطلاعات داده می شود تا محاسبه بر اساس آن صورت پذیرد

1)مجموع مصرف موتورها-فن ها-پمپ ها و روشناییها سالانه

2)مجموع مصرف گاز سالانه

3)درصد قابل صرفه جویی در هر بخش موتور-پمپ-فن - روشنایی و گاز

4)قیمت گاز و برق

نتایج برآمده از نرم افزار :

1)متوسط درصد صرفه جویی درکلیه مصرف کننده های برقی

2)متوسط صرفه جویی در سال و در 5 سال به ازای هر فاکتور بهینه سازی شده

3)میزان مصرف برق و گاز بعد از اجرای امور بهینه سازی

4)رسم نمودار بر اساس میزان مصرف و صرفه جویی صورت گرفته در سال

 

با این نرم افزار هر سیستم صنعتی می تواند دریابد که با تغییر یک سیستم یا بهینه سازی یک و یا کل مجموعه چه مقدار ارزش ریالی برای آن کارگاه بدست خواهد آمد.

همچنین شرکتهایی که امور بهینه سازی انجام می دهند با این نرم افزار بسادگی توجه می شوند که قسمت اعظم بهینه سازی را باید متوجه کدام بخشها نمایند.


نوع فایل: Excel 2007
حجم: 104 کیلوبایت



یک شنبه 11 / 12 / 1390برچسب:, :: 14:20 ::  نويسنده : ahmad & saman

ساختمان يك خط انتقال نمونه
اكثر خطوط انتقال ، هوايي مي باشند زيرا خطوط زميني براي انتقال به فواصل زياد بسيار گران تمام مي شوند . هاديهاي خطوط هوايي به وسيله برج هاي مشبك فولادي ( دكل ) يا پايه هاي چوبي ، جهت عايق نمودن هاديها از زمين در هر نوع شرايط جوي و جلوگيري از تماس اتفاقي مي باشد . استفاده از پايه هاي بلند اين امكان را مي دهد تا از اسپان هاي بلند و در نتيجه تعداد پايه هاي كمتري استفاده كرد .
اندازه يا طول مقره بستگي به ولتاژ خط دارد . هرچه ولتاژ قويتر باشد بايستي طول زنجيره مقره بلندتر باشد . هادي ها معمولا از آلومينيوم رشته اي با هسته فولادي است . آلومينيوم هادي خوبي براي الكتريسيته است ، و هسته فولادي موجب مقاوم شدن هادي مي شود . يك هادي مقاوم وسبك را مي توان با فلش (شكم) كمتر در اسپان هاي بلند استفاده نمود .

 

 

 

 


ولتاژ خط انتقال
نيروي الكتريكي در نيروگاه ها 13800 ولت تا 24000 ولت توليد مي شود . يك ايستگاه ترانسفورماتور افزاينده بعد از نيروگاه ولتاژ را تقويت مي كند تا با بازده بالا انتقال يابد . ولتاژهاي توليدي در نيروگاه تا ولتاژهاي معمول خط انتقال يعني 123000 ولت ، 230000 ولت ، 400000 ولت ، 500000ولت و 765000 ولت افزايش مي يابد . به عنوان يك قاعدﮤ كلي ، اگر ولتاژ 2 برابر گردد انرژيي كه ميتوان انتقال داد بدون افزايش تلفات خط ، چهار برابر مي شود .
در خطوط فشار قوي ( EHV ) مانند مدارهاي 500 كيلو ولت از هادي هاي باندل كه 2 ، 3 يا 4 هادي به وسيله اسپيسر دمپر به يك ديگر متصل مي گردند استفاده مي شود باندل نمودن هادي ها باعث جلوگيري از مشكلات ولتاژ فشار قوي مي گردد . در هر صورت ظرفيت افزايش يافته هادي علاوه بر ولتاژ فشار قوي اجازه مي دهد يك خط 500 كيلو ولت تك مداره تا معادل 8 مدار 230 كيلو ولت انرژي حمل نمايد.

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


در این پست مدارات فرمان و قدرت  رشته برق صنعتی همراه با توضیحات و نقشه های مدار قرار گرفته. امیدوارم مورد استفاده قرار بگیره. موفق باشید....
 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 475 کیلوبایت
تعداد صفحات: 17 صفحه


پنج شنبه 7 / 12 / 1390برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : ahmad & saman


مقدمه :

امروزه در بین كشورهای صنعتی ، رقابت فشرده و شدیدی در ارائه راهكارهایی برای كنترل بهتر فرآیندهای تولید ، وجود دارد كه مدیران و مسئولان صنایع در این كشورها را بر آن داشته است تا تجهیزاتی مورد استفاده قرار دهند كه سرعت و دقت عمل بالایی داشته باشند. بیشتر این تجهیزات شامل سیستم‌های استوار بر كنترلرهای قابل برنامه‌ریزی (Programmable Logic Controller) هستند. در بعضی موارد كه لازم باشد می‌توان PLCها را با هم شبكه كرده و با یك كامپیوتر مركزی مدیریت نمود تا بتوان كار كنترل سیستم‌های بسیار پیچیده را نیز با سرعت و دقت بسیار بالا و بدون نقص انجام داد.
قابلیت‌هایی از قبیل توانایی خواندن انواع ورودی‌ها (دیجیتال ، آنالوگ ، فركانس بالا...) ، توانایی انتقال فرمان به سیستم‌ها و قطعات خروجی ( نظیر مانیتورهای صنعتی ، موتور، شیر‌برقی ، ... ) و همچنین امكانات اتصال به شبكه ، ابعاد بسیار كوچك ، سرعت پاسخگویی بسیار بالا، ایمنی ، دقت و انعطاف پذیری زیاد این سیستم‌ها باعث شده كه بتوان كنترل سیستم‌ها را در محدوده وسیعی انجام داد.

 

 

 

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 

 

 

 




ادامه مطلب ...


دو شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:59 ::  نويسنده : ahmad & saman

کابل وسیله‌ای است که از دو یا چند سیم هادی الکتریکی تشکیل شده و معمولاً در غلاف محافظی قرار دارد و برای انتقال برق بکار می‌رود.

مهم‌ترین و بیشترین عایقی که در ساختمان کابلها بکار میرود P.V.C (پلی وینیل کلراید) است که پرتو دور یا پلاستیک نامیده می‌شود. P.V.C عایقی غیر قابل اشتعال است و این مزیت خوبی در کابلها میباشد. دارای انعطاف پذیری زیادی میباشد و تنها عیب أن این است که در درجه حرارت حدود صفر و زیر صفر از أن نمیتوان برای عملیات کابل کشی مورد استفاده قرار داد. مواردی مانند ارزانی تولید انبوه و سادگی ساخت باعث شده که بیش از ۹۰ درصد کابلهای فشار ضعیف از این عایق درست شوند.

نوعی عایق دیگر بنام PET (پلی اتیلن) برای کابلها بکار میرود که آتشگیر بوده و در مکانهای اختصاصی بکار میرود.

در بعضی از کابلها از عایق لاستیکی استفاده می‌شود که کاربرد زیادی ندارد..

 

هادی کابل‌ها از جنس مس و یا آلومینیوم میباشند. در صورتیکه بخواهیم از کابلی با هادی آلومینیوم برای کابل کشی هوایی استفاده کنیم باید یک رشته آن فولاد باشد.

برای شناسائی کابلها از حروفی استفاده می‌شود که روی کابلها نوشته شده است. برخی از این حروف طبق استاندارد آلمان V.D.E بشرح زیر میباشد:

 

N کابل با هادی مسی

 

NR کابل با هادی ألومینیوم

 

Y علامت عایق پرتو دور میباشد

H علامت ورق متالیزه میباشد

 

T سیم تحمل کننده در کابل کشی هوایی

R حفاظت فولادی نواری شکل

 

Y روکش کمربندی پرتو دور

R هادی دایره ای شکل میباشد

E هادی یک رشته و دایره‌ای میباشد

M هادی چند رشته

S هادی بشکل مثلث



دو شنبه 5 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:58 ::  نويسنده : ahmad & saman

رله چیست؟؟
حفاظت تجهیزات و دستگاه های سیستم قدرت در مقابل عیوب و اتصالیها ، به وسیله كلید قدرت انجام می گیرد قبل از اینكه كلید قدرت بتواند باز شود ، سیم پیچی عمل كنندة آن باید تغذیه شود این تغذیه به وسیله رله های حفاظتی انجام می پذیرد . رله به دستگاهی گفته می شود كه در اثر تغییر كمیت الكتریكی مانند ولت و جریان و یا كمیت فیزیكی مثل درجه حرارت و حركت روغن ( در رله بوخهولس ) تحریك شده و باعث به كار افتادن دستگاههای دیگر و نهایتاً قطع مدار به وسیله كلید قدرت ( در سیستم تولید و انتقال و توزیع ) یا دژنكتور می گردد .

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 2 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

روغن ترانسفورماتورهای قدرت نقش بسیار مهمی در عملكرد ترانسفورماتورها دارند. نقش عایق كنندگی، خنك كنندگی و تشخیص عیب از جمله مهمترین وظایف روغن می باشند. با پیرشدن ترانسفورماتور ، روغن این دستگاه بعضی از خصوصیات شیمیایی و الكتریكی خود را از دست می دهد. از جمله مهمترین این خصوصیات می توان به خصوصیات الكتریكی كه حائز اهمیت می باشند، اشاره نمود.


دلایل اصلی كه روغن ترانسفورماتورهای قدرت را دچار مشكل می نمایند عبارتند از:
- افزایش ذرات معلق در روغن
- وجود آب به مقدار زیاد در روغن
- وجود آلودگی های شیمیایی مانند اسیدیته و...

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 / 12 / 1390برچسب:, :: 16:14 ::  نويسنده : ahmad & saman


شبكه هاي توزيع در اكثر كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم با استفاده از هادي هاي لخت اجرا مي شوند. اين در حالي است كه مصرف كنندگان انرژي الكتريكي در كشورهاي پيشرفته بويژه در طي چند دهه اخير شاهد روند رو به رشد استفاده از انواع خطوط هوائي عايق شده در شبكه هاي توزيع هوايي مي باشند.
رايج ترين انواع خطوط هوايي عايق شده در شبكه هاي توزيع هوايي عبارتند از :
1-هادي روكش دار Covered Conductor ( CC )
2-هادي با روكش ضخيم Covered Conductor Thick ( CCT )
3-كابل باندل هوايي ( كابل خودنگهدار Self-suppporting Cable ) در دو نوع با پوشش فلزي و با پوشش غيرفلزي
( يا به اختصارABC ) Metallic/Non-Metallic Screened Aerial Bundlled Cable ( M/NMSABC )
4-كابل هوايي فاصله دار Aerial Spacer Cable ( ASC )

 

برای مشاهده ادامه ی این موضوع  به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 17 / 11 / 1390برچسب:, :: 15:53 ::  نويسنده : ahmad & saman

نمونه مثال از پروژه انجام شده

برای این پست مثالی بسیار جامع و کامل از برنامه نویسی سیستم کنترل یه کارخانه تولید آبمیوه رو دراختیار دوستان قرار میدم.
این نمونه کار از جمله پروژه های کامل انجام شده در زمینه اجرای سیستم های مبتنی بر پایه پی ال سی هست که با توضیح کامل از تک تک مراحل کار و شرح برنامه نویسی همراه می باشد. (به زبان فارسی)

به همه دوستان علاقه مند به فراگیری بیشتر و اون دسته از دوستانی که تقاضای مثال های عملی در صنعت را داشتند این فایل را پیشنهاد میکنم . موفق باشید!

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 1.23 مگابایت
تعداد صفحات: 46 صفحه

 



چهار شنبه 17 / 11 / 1390برچسب:, :: 15:36 ::  نويسنده : ahmad & saman

بانك تست سوالات پي ال سي

 

اين بانك تست سوالات يكي از كاملترين مجموعه سوال هاي پي ال سي است كه  جناب آقاي وحيد مقدم زحمت ارسال آن را كشيده اند،اين مجموعه شامل شش فصل است و تقريباً بخش عمده اي از مسائل مربوط به پي ال سي هاي زيمنس را شامل مي شود.(LOGO-S7-S7 200-S7 300)

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 2.17 مگابایت
تعداد صفحات: 49 صفحه

 



جمعه 13 / 7 / 1390برچسب:, :: 11:39 ::  نويسنده : ahmad & saman
مهمترین سرنویس‌های کتاب:
آشنایی با محیط Step7:
- نگاهی به برنامه
- شروع کار با نرم افزار
- آشنایی با منوهای نرم افزار
پیکربندی نرم افزار:
- ابزارهای پیکربندی
- پیش نیازهای پیکربندی سخت افزار
- پیکربندی S7-300
- پیکربندی S7-700
شروع برنامه نویسی:
- سیستم های عددی مورد استفاده در پی.ال.سی
- فرمت آدرس ها در نرم افزار
- فرمت دیتاها در نرم افزار
- آکومولاتورها و رجیسترها
- نحوه ایجاد بلاک
- نحوه استفاده از جدول سمبل ها
- ترانزیستورها
دستورات برنامه نویسی:
- دستورات عملیات منطقی روی بیت
- دستورات مقایسه ای
- دستورات تبدیل و شمارنده ها
- برنامه میکروکنترلر
- دستورات کنترل منطقی
- دستورات محاسبات عدد اعشاری
- دستورات بارگذاری و انتقال
- دستورات کنترل برنامه و شیفت چرخش
- ارائه مثال های برنامه نویسی
- ارتباط آنلاین با پی.ال.سی
مهمترین سرنویس‌های کتاب:
فانکشنهای سیستم:
فانکشنهای IEC:
- فانکشنهای تبدیل IEC
- فانکشنهای خانواده String
- فاکنشنهای خانواده Floating Point
- فانکشنهای خانواده Date and Time
شروع برنامه نویسی S7-SCL:
- آشنایی با محیط نرم افزار
- ساختار یک برنامه
- نحوه تعریف بلاک ها
- نحوه بکاربردن متغیرهای حافظه
- نحوه ایجاد بلاک
دستورات SCL:
- دستورات اختصاص مقادیر
- دستورات کنترلی
- دستورات صدا زدن FB و FC
- دستورات کانترها
- دستورات تایمرها
برنامه نویسی توسط S7-Graph:
- آشنایی به محیط نرم افزار
- شروع برنامه نویسی
- لیست دستورات
افزونگی:
- افزونگی نرم افزاری
- افزونگی سخت افزاری
- اجزای سخت افزاری سیستم H
- روش نصب یک سیستم نمونه
- تغییر در سخت افزارهای سیستم H در حین کار

 



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 16:2 ::  نويسنده : ahmad & saman

یه جزوه عالی و کامل برای شروع یادگیری پی ال سی شامل : مقدمه ، تاريخچه پي ال سي ، انواع پي ال سي ها ، تعريف ورودي و خروجي ها ، تعريف آنالوگ ، برنامه نويسي ، سيستم اعداد و . . .

 


زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 2.5 مگابایت
تعداد صفحات: 95 صفحه




چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 15:21 ::  نويسنده : ahmad & saman

با توجه به استقبال روز افزون علاقه مندان به دوره هاي آموزشي رشته PLC مراكز فني و حرفه اي كشور،لازم ديدم توضيحاتي را در مورد اين دوره ها به دوستان ارائه كنم.

اول اينكه اين دوره ها هيج فرقي با كلاسهاي آزاد و با اون هزينه هاي بالا نداره و در مواردي نيز قوي تر هستند،اين دوره ها در دو استاندارد درجه يك و درجه دو در مدت تقريباً 5 ماه آموزش داده مي شودن،در استاندارد قديم  درجه 2 پي ال سي هاي سري STEP5 شركت زيمنس شامل سخت افزار و آموزش برنامه نويسي و درجه يك مقدمات سري STEP7 آموزش داده مي شد،اما در استاندارد جديد،درجه 2 مقدمات STEP7 و در درجه 1 مطالب تكميلي شامل برنامه نويسي به سه زبان و سخت افزار هاي مربوطه آموزش داده مي شود،البته استاندارد جديد فقط در چند مركز مهم كه تجهيزات لازم را دارند اجرا مي شود و ساير مراكز كماكان از همان استاندارد قديم پيروي مي كنند،هزينه اين كلاسها به همراه سرويس حمل و نقل كاملاً رايگان بوده و در پايان دوره مدرك معتبر و با استاندارد بين المللي به كارآموزان بعد از قبولي در دو امتحان تئوري و عملي اعطا ميگردد،با توجه به كسترش سريع PLC در صنعت كشور اين مدرك تقريباً به پيش نيازي براي كار در اين بخش تبديل شده است،در ضمن شايعاتي مبني بر پولي شدن اين دوره ها به علت هزينه هاي بالاي آن براي سازمان فني و حرفه نيز به گوش مي رسد پس به همه دوستان علاقه مند توصيه ميكنم از فرصت استفاده كرده و هرچه زودتر براي شركت در اين دوره ها اقدام نمايند.

در پايان چندين دوره از نمونه سوالات دوره هاي گذشته امتحانات پايان دوره رشته PLC مراكز فني و حرفه اي را در اختيار دوستان قرار داده ام .

 

زبان : فارسی
نوع فایل: PDF
حجم: 4.25 مگابایت



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 13:41 ::  نويسنده : ahmad & saman

برای دانلود جزوه ی دستور کار PLC (آزمایشگاه کنترل صنعتی) مقطع کاردانی مهندس فخر موسوی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 46

حجم:7.5 MB

نوع فایل:PDF

 



چهار شنبه 11 / 7 / 1390برچسب:, :: 1:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

چند فیلم آموزشی PLC به زبان فارسی برای دانلود که از اینترنت جمع آوری شده. امیدوارم که براتون مفید باشه.
 


فیلم شماره 1 با حجم 3.97 مگا بایت

فیلم شماره 2 با حجم 1.45 مگا بایت

فیلم شماره 3 با حجم 5.1 مگا بایت


 



دو شنبه 2 / 7 / 1390برچسب:, :: 23:54 ::  نويسنده : ahmad & saman

کتاب PLC STEP 5  مثلث نارنجی نوشته فرید قابوسی می باشد. این کتاب توسط نشر آفرنگ به بازار اومد و مرجع اصلی آن سازمان فنی و حرفه ای بود. کل کتاب رو  براتون با فرمت pdf میزاریم و شما می تونید فصل به فصل دانلود کنید.



نوشته فرید قابوسی

نشر آفرنگ

مرجع اصلی سازمان فنی و حرفه ای
 
 
 
 
 

 



صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان